Tinklaraštis

Pogimdyminė depresija: kas tai, kaip atpažinti ir kaip padėti sau?

Pogimdyminė depresija
Tėvų emocijos

Pogimdyminė depresija: kas tai, kaip atpažinti ir kaip padėti sau?

✅ Parengta su psichologe Milda Kukulskiene

Pogimdyminė melancholija – kas tai?

Tiek nėštumo metu, tiek po gimdymo moters organizme vyksta hormoniniai pokyčiai. Tad natūralu, kad nauja mama gali jausti daug jausminių pokyčių. Pogimdyminė melancholija (angl. baby blues) pasireiškia iki 70-80 procentų gimdyvių. Tai – lengviausia depresijos forma, kuriai būdinga: didesnis nuovargis, išsekimas, dirglumas, nuotaikų kaitos, negatyvios mintys. Pogimdyvinė melancholija nėra pavojinga, jeigu neužsitęsia ilgiau nei dvi savaites. Ši būsena paprastai praeina savaime, be gydytojų ir medikamentų pagalbos.

Pogimdyvinė depresija – kas tai?

Pogimdyvinė depresija – tai sudėtingesnė emocinė būklė, kuri gali išsivystyti iš pogimdyvinės melancholijos.  Depresija po gimdymo pasireiškia apie 10-20 procentams moterų per pirmuosius 12 mėnesių po gimdymo. Dažniausiai pogimdyvinė depresija pasireiškia po gimdymo praėjus 5-7 savaitėms.

Pogimdyvinė depresija – simptomai

Pogimdyvinė depresija gali pasireikšti šiais simptomais:

  • Didelis nuovargis;
  • Apatija – nenoras nieko daryti;
  • Gyvenimo džiaugsmo praradimas;
  • Energijos stoka;
  • Nevilties jausmas;
  • Dažnas verkimas;
  • Panikos priepuoliai;
  • Nenoras rūpintis savo vaiku;
  • Nenoras bendrauti su aplinkiniais;
  • Apetito bei miego pokyčiai (ženkliai sumažėjęs arba padidėjęs poreikis);
  • Pastovus nerimas ir dirglumas;
  • Prastas savęs vertinimas (pvz. mintys, kad esu nevykėlė ar vaikui būtų geriau be manęs);
  • Alkoholio vartojimas ar kitos priklausomybės;
  • Mintys apie savižudybę (pirminės mintys pasireiškia kaip svarstymai apie sunkų gyvenimą, norą nebūti, pvz. nepabusti iš miego, vėliau tai gali peraugti į konkretų planavimą ir, galiausiai, į realius veiksmus).

Pogimdyvinė depresija – požymiai 

Kiekvienai mamai po gimdymo emociniai sunkumai gali reikštis skirtingai. Tačiau vyraujantis požymis yra žema savivertė, savigrauža ir savęs kaltinimas. Svarbu suprasti, kad šis sutrikimas yra kaip bet kokia kita sveikatos problema, ir tai neapibrėžia manęs kaip mamos. Vertėtų nekaltinti savęs, jei po gimdymo ir rūpinantis vaiku viskas vyksta ne taip, kaip buvo tikėtasi ir savęs neteisti , jei nepavyksta užmegzti ryšio su kūdikiu ar stinga jėgų juo tinkamai pasirūpinti. Daug svarbiau laiku pastebėti simptomus ir kreiptis pagalbos.

Pogimdyminė depresija – priežastys

Pogimdyminė depresija gali pasireikšti dėl kelių pagrindinių priežasčių:

1) Fiziologiniai pokyčiai ir pokyčiai, sukeliantys fizinį diskomfortą ar skausmą:

  • Miego trūkumas ir didelis nuovargis. Miego stygius išbalansuoja hormonų koncentraciją;
  • Estrogeno ir progesterono (hormonų) koncentracijos sumažėjimas;
  • Komplikacijos gimdymo metu, kurios vėliau sukelia diskomfortą (makšties kirpimas, plyšimas, cezario pjūvio randas, hemorojus ir t.t.);
  • Sunki žindymo pradžia, kurios metu patiriamas skausmas;
  • Galvos ir nugaros skausmai po epidūrinės nejautros;
  • Mineralų ir vitaminų trūkumas po nėštumo (geležies, vitamino D, B, magnio ir t.t.).

2) Psichologiniai pokyčiai:

Po gimdymo įvyksta didelis pokytis moters gyvenime, prie kurio reikia laiko prisitaikyti. Šis procesas, iš naujo kuriant rutiną bei pamažu pažįstant naująją save mamos vaidmenyje, pareikalauja energijos bei laiko. Pirmaisiais metais po gimdymo itin daug dėmesio skiriama vaikui ir lieka mažai laiko sau. Tad pogimdyminė depresija gali atsirasti ir dėl didelių emocinių pokyčių moters gyvenime.

Kaip įveikti pogimdyvinę depresiją?

Svarbu suprasti, kad pogimdyvinė depresija nepraeina savaime ir dėl to yra būtina pagalba arba pokyčiai kasdienybėje. Jeigu įtariate, kad jums pasireiškia pogimdyvinė depresija ar savo aplinkoje žinote moterį, kuri išgyvena panašius jausmus, būtinai kreipkitės pagalbos į specialistus, kad laiku būtų suteikiamas tinkamas gydymas. Nuo to priklauso ne tik mamos, bet ir kūdikio fizinė ir psichologinė sveikata bei gyvenimo kokybė.

Kaip gydyti pogimdyvinę depresiją geriausiai atsakys gydytojas. Laikas kreiptis pagalbos, jeigu jaučiate bent kelis iš šių simptomų:

  • Slogi ir liūdna nuotaika nesikeičia daugiau nei 2 savaites;
  • Daugėja depresijos ir slogios nuotaikos simptomų – jie intensyvėja;
  • Jėgų stygius – moteris gali praleisti visą dieną lovoje;
  • Kyla tokios mintys, kaip savižudybė, naujagimio žalojimas, kūdikio atidavimas kitiems.
  • Mama nenori ir negali pasirūpinti vaiku;

Simptomai tarp moterų yra išgyvenami skirtingai, tad ir gydymai yra taikomi skirtingai. Gydytojai taip pat atsižvelgia į ankstesnes indikacijas: ar moteris nėra sirgusi depresija prieš pastojant, ar šiuo metu nevartoja jokių medikamentų, kokia jos psichologinė būklė, ar neturi papildomų ligų, sutrikimų. Įvertinus moters būklę, gydytojas patars, kaip „kovoti“ su pogimdymine depresija.

Pogimdyminė depresija gali būti gydoma keliais būdais:

  • Psichologinė pagalba. Galima gydyti taikant psichologo arba psichoterapeuto konsultacijas. Specialistai gali padėti suprasti save, savo jausmus, išgyvenimus, susijusius su depresija po gimdymo. Psichologinės pagalbos tikslas – padėti moteriai vėl pasijausti gerai. Pagal būklės sunkumą yra sprendžiama, ar reikalingas medikamentinis gydymas.
  • Medikamentinis gydymas. Lengvo ir vidutinio sunkumo depresiją galima gydyti ir be medikamentų, pavyzdžiui, taikant tik psichologo konsultacijas ar psichoterapiją. Tačiau jei specialistai mato, kad gydymui reikalingi medikamentai – būtina atsižvelgti į gydytojo rekomendacijas ir paskirtą gydymą. Dar geresnių rezultatų galima pasiekti medikamentinį gydymą taikant su psichoterapija ar psichologinėmis konsultacijomis. Antidepresantai pasižymi tuo, kad tik pradėjus juos vartoti, tikėtina, kad pacientė greitai pasijus daug geriau. Kai kurie medikamentai taip pat gali būti derinami su žindymu.
  • Bendras geros sveikatos būklės palaikymas. Lengva ar vidutinė forma gali būti gydoma poilsiu, sveika mityba, sportu ar aktyvesniu laisvalaikiu, pvz. pasivaikščiojimu gryname ore ar bendravimu su artimais žmonėmis.

Norite sužinoti daugiau apie mamos psichologinę būseną po gimdymo?

Kviečiame žiūrėti video paskaitą „Ketvirtojo trimestro psichologija“ su psichologe Milda Kukulskiene. Paskaitoje specialistė aptars pirmųjų mėnesių po gimdymo psichologines temas: kaip keičiasi mamos smegenys nėštumo metu ir po gimdymo, kaip kuriamas ryšys tarp mamos ir kūdikio, kaip atliepti emocinius kūdikio poreikius, kaip pasireiškia pogimdyminė melancholija ir depresija, kaip padėti sau, kaip atliepti neseniai pagimdžiusios mamos poreikius bei kaip keičiasi gyvenimo dinamika po antrojo vaiko gimimo.


Palikite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


Sveiki atvykę!

augantiseima.lt tinklaraštis – tai vieta, kur nugula asmeniniai tėvystės patyrimai auginant dukrą, prisiminimai apie kiekvieno amžiaus tarpsnio džiaugsmus ir iššūkius, pasiteisinę rekomendacijos ir kiti tėvystės atradimai. Aukime augindami vaikus kartu!

Iveta, augantiseima.lt autorė

Informaciniai rinkiniai šeimoms: